Vylepšený systém zpracování letových dat (KAMI FDPS) bude sloužit jako záložní systém pro MUAC

EUROCONTROL a Slovenia Control podepisují dohodu o spolupráci na zavedení konceptu ATM data jako služba (ATM Data as a Service).

Dne 10. listopadu 2021 John Santurbano, ředitel MUAC (Maastricht Upper Area Control Centre, jehož provozovatelem je organizace EUROCONTROL) a Franc Željko Županič, výkonný ředitel Slovenia Control podepsali dohodu o spolupráci, která stanovuje rámec spolupráce mezi dvěma poskytovateli letových navigačních služeb za účelem zavedení konceptu ATM data jako služba (ATM Data as a Service – ADaaS).

Spolupráce mezi těmito dvěma organizacemi sahá až do roku 2017, kdy došlo ke společnému vývoji prvního prototypu ADaaS. Série testů stínového provozu, vůči živému provozu, provedené mezi Slovenia Control a MUAC prokázaly, že poskytovatel ATM datových služeb (ATM Data Service Provider – ADSP) může poskytovat své služby pracovištím letových provozních služeb (Air Traffic Service Units – ATSU) se zajištěním řádné zálohy a obnovení pro případ selhání.

Současná dohoda posouvá toto partnerství o krok dále směrem k implementační fázi a umožní od roku 2025 zavádění konceptu ADSP/ATSU, kdy architektura budoucího systému zpracování letových dat (FDPS) MUAC bude definována jako systém primární a FDPS systém Slovenia Control jako záložní.

V prvním implementačním kroku bude systém zpracování letových dat společnosti Slovenia Control (KAMI FDPS) upraven tak, aby sloužil jako nový a vylepšený záložní systém pro MUAC. Požadované funkční změny a úpravy systému pro zpracování letových dat Slovenia Control (KAMI FDPS), systému původně vyvinutého a dodaného pro Slovenia Control společností CS SOFT a.s., provede Slovenia Control. Slovenia Control následně poskytne MUAC dvě sublicence udělující oprávnění k výkonu práv duševního vlastnictví vztahujících se k systému zpracování letových dat KAMI na dvou provozních pracovištích.

Implementace konceptu ADSP/ATSU, jak je zdůrazněno ve studii architektury evropského vzdušného prostoru, zajistí významné benefity pro uživatele vzdušného prostoru i pro poskytovatele letových navigačních služeb, konkrétně vyšší efektivitu řízení letového provozu, snížení provozních nákladů, větší synergii a maximální integraci a interoperabilitu systému. Jde o zásadní krok ke koncepci datových center vyvinutých na podporu jednotného evropského nebe (Single European Sky) a ke splnění výkonnostních cílů stanovených Evropskou komisí.